kooiker's keus

kooiker's keus
boerenswalmen | fijne neus

donderdag 18 juni 2015

MNBound - Eagles Refuge From The Wind - gelukkig gehuwd paartje notarisarenden





Sommige kunstenaars kunnen zomaar bijzondere interessegebieden tot de hunne rekenen - in zo'n geval voelt de persoon zich ook wel kunstelijk gevormd maar meestal zwijgend wordt de leerstof opgenomen en niemand weet wat het geweten daarmee doet - er zijn ook sommige kunstzinnig gevoirmden die heel wat schade kunnen aanrichten, evnwel de slopershamer moet natuurlijk ook wel eens gezwaaid en na het 40e levensjaar komt dergelijke kunstmin dikwijls wat meer tot bedaren = in de voorgegeven van Minnesota afkomstige fotografische verfilming van het standhouden van het koppel notarisadelaars, die in ons land te vergelijken valt wellicht met zeearenden, het ligt er weleens aan wat er op de ezel staat nietwaar.kan men zien hoe deze adelaars met de kop in de wind toch zo'n beetje het huishouden beredderen - je kunt je afvragen of ze wachten tot de wind wat meer gaat liggen....deze vogels worden niet alleen gekenmerkt door hun dichte verendracht of scherpe blik waarmee zij ook in het donker nog zien kunnen maar ook door een bijzondere gave van gehoorzintuigelijk waarnemen die bij hen de tastzin zoals deze bij andere dieren en ook het menselijk leven meer ontwikkeld werd, vormt - de vogels zijn wellicht aan het einde van een lange genetische afkomst geraakt maar men neemt in de getoonde beelden niet waar dat hen iets scheelt of dat er een streven aanwezig is tot een hoger plan van bestaansverwerving. -



De eenden van het Hertenduin die hebben mij dit geleerd, natuurlijkerwijs heeft de trouwe viervoeter nog steeds invloed aan ons hofke, en eindelijk kan ik het beamen: hetgeen Gode ons brengt is welgedaan -  maar bedenken wij: het moet wél eerst af zijn voordat een man tot zo'n statement komt//





afbeelding rechts:

het laantje naar Middelharnis - in bewerking van atelier Cleuse5* naar origineel olieverf schilderij door Meindert Hobbema -



- de weergave van de peppels doet mij denken aan de behandeling van het natuurlijk perspectief door Bartholomée Jongkind, soms ziet men dergelijke ijle fragmentarische weergave ook terug bij andere impressionisten - de opgaande lijnen van de boomstammen en de kleine kruinomvang roepen een ruimtelijk effect in dat ik wellicht in dit verband het beste benoemen kan als 'in vogelvlucht weergave' - vogels geven de voorkeur aan het boerenerf boven verstedelijkte gebieden -



notarieel:





- vanaf ongeveer 4.30 uur is het in mijn torenvertrek extra stil want dan heeft het vogelconcert aangevangen - wij begrijpen nu beter waarom neef Reve dat boek wilde schrijven dat alle andere boeken overbodig zou maken -






- Gerard was naar mij toe vanaf mijn 18e levensjaar altijd zeer ambitieus, hij resideerde niet ver van mij vandaan bij tijd en wijle en reisde als het moest tot aan het einde van de wereld met mij mee als ik maar ergens langs de Route du Sud stond te liften - Gerard toonde ook nimmer dat hij ook maar iets meer had begrepen van dat verhi-haal dat nu het onze is dan wat er in het bazaarspiegeltje aan hem werd getoond - neen, erg grote openheid van zaken was deze hongaarse jonker Reve in zeer zelzaam aandoende uitvoerigheid beschoren als het dan ook echt niet anders kon, dat had hij geërfd van zijn moeder//



afbeelding links:

H. van Ravesteijn - 17e eeuws meester van een beperkt oeuvre -

Stilleven met kan, aardewerk pot, tinnen schaal en rookgerei - bewerking -



wie een beetje tot de hogere standen behoorde in de 17e eeuw was zeer gecharmeerd van zo'n schoon stilleven waarmee hij zijn aangeleerde gewoonte om 'toeback te suigen' nog eens extra kon laen zien als een luxueus kenmerk van zijn levensstijl//



= ik geloof niet dat men in het zakenmilieu ver komen zal wanneer je je afvraagt waarom je iets doet en of het erg slecht voor de gezondheid is - nu...zie zelf...waar is in onze tijd het meest behoefte aan?





Ten overvloede refereer ik aan enkele regels in het Boek der Openbaringen van Joannes waarin gesproken wordt van twee getuigen welke drie dagen voor dood zullen liggen in de straten der stad - natuurlijk had ik het allenaal heel anders kunnen aanpakken maar helaas...de ontwikkelingen waren niet zodanig gevorderd dat nu echt gedacht werd aan het aanreiken van handvatten - even heeft de dreiging bestaan van de elektroshocktherapie - deze laatste vorm van asociabiliteit der geneeskracht heb ik gelukkig zelfstandig ter hand genomen door een blootgetrokken koperen elektriciteitsdraad met daarop 220 Volt 'per ongeluk' vast te pakken - ik snelde na enkele benauwde seconden de 4 trappen van onze étage af en greep een aan de overkant van de straat opgroeiende esdoorn vast - 



- links een cadeautje van Vincent



- op het ogenblik wordt er gedacht aan de gezondheid van onze maagdenpalm, dat is een in zware trossen bloeiende struik met lange puntige bladeren die in een stervorm opschieten van een mogelijk geoculeerde stam - ik wil dat nakijken - de bloeiwijze is in klokjes - niet inheems - woordje van moed en goede wil: 'hoe zou het meiske het inmiddels maken?' 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

met dank/tot je dienst/* logistertz