kooiker's keus

kooiker's keus
boerenswalmen | fijne neus

maandag 1 september 2014

HAARLEM - de stad waar ik het levenslicht vooreerst mocht zien/ het gravelijk jachtslot is er het stadhuis aan 't Sand

Het gaat in dit verhaal niet om de mooie plaatjes, de boekelarij en de boekhoudkundigheid van hetgeen wij rekenen tot ons gezagsgebied, het gaat veeleer om een verhaal van het Holland zoals ik dit beleef en geheel onfeilbaar is een prerogatief dat ik mijzelf nimmer heb toegekend, men zij gewaarschuwd voor het verborgen driftleven ener dichterlijke natuur wat nog niet wil zeggen dat anderen niet evenzeer die dichterlijk beproefden die zonder meer niet anders leiden kan dan tot de stille overwegingen met het hart, en harteloos neen, dat is mij nooit als een verwijt gebracht, waaraan zou ik het anders moeten danken dan aan de geboortegrond waarin ik ben geworteld als de beukenbomen in het Santpoorter bos, dat mijn ziel soms spreekt wanneer ik zelf mag luisteren naar die verborgen stemme van het hart dat waarheid heeft gekend en waarheid mag verkondigen, wat dan de waarheid is daarnaar zoudt ge voorzeker mij bevragen indien ik dichter dan het dichters past tot Uwe lezenaren mocht geraken, ik sluit niets uit maar voordat ik een aanvang neem met dit mijn stoorvertelsel geef ik te kennen dat waar twee ogen in die ene afstand tot mijn geschreven tekst geraken geen ander tussenbeide komen mag, en wie dat anders wilde zien mag tot de Kroon zich richten in geschreven document, op vragen krijgt U dikwijls al Uw antwoord voordat gij deze aan ons heeft gevent//
===========================================================

Misschien dat de veel geroemde schilder, eerste Europeaan ten vrede en natuurlijke staat van leven en werken, ons beter kan vertellen met zijn werk waar het in het leven ener kunstenaar om gaat: de gedreven werker in kleur en vorm hanteerde het penseel alsof hij dirigeerde een groot koor, zijn atelier is hem beschoren geworden op het bateau hiernebenan getoond// 

//hoe hij het werk vervaardigde daar is mij niets over bekend geraakt behalve dat ik weet dat een kunstenaar gaarne in alle openheid zich tonen wil in zijn werkmilieu indien de trouwe publicisten daartoe een verzoek indienen bij zijn hoge raad//

//het waas van het impressionisme is er een dat alle kunstenaars heeft bekoren mogen maar slechts de enkeling geraakte technisch zo verheven dat hij er een volkomen realistisch beeld mee geven kon//"hoe het oog ziet, is jou dat soms bekend geworden voordat wij het openbaarden?"//


Karel Appel
de huilende krokodil


//indien ik dan aan Vader denken wil als de verheven Here dan gaan mijn gedachten dikwijls uit naar deze schilder Claude Monet, die in zijn jonge jaren te Haarlem was bereisd en daar op een der Heilige Landen de penseelstreek en het technisch kunnen van zekere Frans Hals heeft bestudeerd, sommige werken van Monet mogen dan ook gelden als een nadere toelichting op het werk van Hals, die in de 17e eeuw vanuit de Zuidelijke Nederlanden naar het goede Haarlem was geëmigreerd om zich te vestigen in het burgerlijk milieu van koopmanschap, lakenindustrie, drukkerij, brouwerij, de magistraat, waarvan de deelnemers niet alleen zichzelf zo konden toegeschouwen krijgen als het de Brabantse schilder Hals vermocht aan hen te gedenken// 

lilium candidum


//Frans Hals , hij moet zich kennelijk zeer thuis hebben gevoeld in die samenleving van een stad die toen de belangrijkheid van zijn Hollandse cultuur uitstraalde waar het te Amsterdam ontbrak// de typische Hollandse stedelijkheid treft men zoals in menig Nederlandse stad maar telkens anderszins gestemd, in dit Haarlem aan, waaromtrent nog altijd gaat het spreekwoord: 

"in Haarlem spreekt men het schoonste Nederlands" - 


//daarenboven wordt de stad ook wel genoemd "de bloemenstad"//


==========================================================

//het gravelijk jachtslot waarover ik in de titel van de post gewaag was daar gebouwd door de Graven van Holland vooral om de grafelijke pracht te vieren maar ook omdat de stad al vroeg bewoonbaar werd geacht, dit kasteelcomplex met klooster en de administratieve gedeeltes werd aan het begin van de Gouden Eeuw hersteld van de tand des tijds en weergebouwd in Renaissance stijl, maar de grote Gravenzaal in de voorruimte bleef in verhoudingen ongerept, men ziet er nog de gravenstoel en schemels staan, daar hangen thans de nieuw gemaakte oude gobelins van Holland's trotse gevoegelijkheid aan wat een samenleving opgevat als republiek vermag, in deze Gravenzaal worden de huwelijken gesloten waarna men zich op het bordes kan tonen zoals eens de graaf en zijn gevolg dat deed//

met een passende toonbank
begin je
een winkel 

//een stad is evenwel niet alleen maar mooi te heten vanwege haar gebouwen, het versteende leven van de gevoegde maatschappij tot nut van het algemeen belang, pas wanneer een stad tot leven komen mag bewijst zij eens te meer dat zij er ook in onze tijden van veranderlijkheid als een baken in het landschap dat de samenleving aanbiedt om erin te leven wezen mag, daarover later meer// 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

met dank/tot je dienst/* logistertz